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2012年7月10日火曜日

中国 寧夏回族自治区 大古鉄路の蒸気機関車(1) 砂漠を行く前進型蒸気機関車 Steam Locomotives at Dagu Railway in Lingwu City, Ningxia Hui Autonomous Region, China (1) QJ Type in the Desert


2005年12月の集通鉄路の無煙化をニュースで知り、びっくりして大慌てで中国の蒸気機関車の状況を調べたところ、日本最大の機関車であるC62型の1.5倍もの重さのある前進型(Qianjing=QJ)が、まだ寧夏回族自治区に残されていることを知りました。

学生の時に北海道で復活したC62を見て以来、大型蒸気機関車の魅力に取りつかれ、いつかは大陸の大型蒸気機関車を見に行きたいものだと思っていました。当時は上游型がまだ製造中だったこともあり、まぁおっさんになってから行けばよかろう、くらいに考えて、とりあえず他のことにエネルギーを注いでいたのですが、気がついたらおっさんになる前に中国でも大型蒸気機関車の本線運用が終了していたという、なんとも情けないお話です。まさに一生の不覚。

そういうわけで、私の中国SL行脚は落保拾い以上のものではないのですが、何はともあれ、雄大な砂漠を行く前進型の最後の活躍を写真に収めることができました。

今回の記事の撮影場所は、こちらになります。


In the end of 2005, I found some article which inform the steam locomotives in Jidong railway
are extinct. I was so surprised and rushed to check the condition of steam locomotives in other areas in China and realized that the QJ(Qianjing) Type locomotives, 1.5 times size of C62 Type which is the largest in Japan, are still working in Ningxia Hui Autonomous Region.

When I was a student in Hokkaido, I saw the revived C62 3 on Hakodate Line. After that, I really wanted to see the large steam locomotives in China Mainland. But I also knew that SY types are still manufactured in China at that time and I thought they would be in operation until I become middle age. Thus, I was doing other things in the 1990's and the beginning of 2000's. But when I became awake in 2005, it was too late. It was really blunder.

So, my travel in China for looking for steam locomotives is just like gleaning, actually. Anyway, I could take some nice pictures of working QJ in great desert.

The picture in this article were taken here.


寧夏回族自治区霊武市 大古鉄路
2006年5月

Dagu Railway in Lingwu City, Ningxia Hui Autonomous Region
May 2006

Qianjing in Dage, Ningxia

ちなみにこの時は、天気は特に曇っていたというわけではないのですが、なにしろ黄土地帯のど真ん中ですので、とにかく大変な砂埃で一日中薄暗いような状態でした。また、当時はニコンの銀塩カメラと値段も手頃になってきたデジタル一眼レフ(D50)を併用していたのですが、センサーにゴミ取り機構がないせいか、レンズ交換をしたわけでもないのに、センサーにホコリが付着してしまい、後からのレタッチが大変でした。この経験から、1年後にセンサーのゴミ取り機構の優秀なフォーサーズシステムに乗り換えることになります。


この話には続きがあって、2006年の5月に大古鉄路を訪れたのですが、やはり冬じゃないと煙が期待できないということで、2007年の正月に当地を再訪しました。現地到着後、とりあえずヤードに運行状況を確認しに行ったのですが、なんと2006年12月をもって、大古鉄路は蒸気機関車の運用を終了してしまっていたのでした。


It was not clouded, in fact, but because of the location, it was darkish whole day. It was located in the loess plateau. In that time, I used a DSLR (Nikon D50) and a film camera. But DSLR faces dust trouble very easily because most of the DSLR in that time didn't have anti-dust function. Here in Dagu, though I didn't change the lens, I found many dust on the picture after I came back to Japan. So, I decided to switch to Four Thirds System which has very strong dust reduction system after one year.


In fact, this story has a continuation. This time, I went to Dagu railway in May 2006 but the steam and smoke are not much enough to satisfy me, as you can see the picture. So, I visited here in the beginning of 2007 but I was informed by a railway man that the operation of steam locomotive terminated in the end of 2006 at a yard...

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